aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

اردشیر درازدست

جمعه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۰۴ ق.ظ
پلوتارک نوشته است که دست راست او از دست چپ درازتر بوده است . نولدکه آلمانی گوید : نخستین کسی که این لقب را برای او ذکر کرده دی‌نُن بوده ، مورخانِ دیگر یونان از او نقل کرده‌اند . دی‌نن این لقب را به‌معنی بسط‌ید یا اقتدار استعمال کرده ، ولی بعدها یونانیان آن‌را به‌معنی تحت‌اللفظی فهمیده‌اند . استرابن اردشیر اول را درازدست نوشته گوید که دست‌های او در هنگام ایستادن به زانویش می‌رسیده .
این شاه پسر خشایارشا بود ، مادرش را یونانیان آمس‌تریس دختر اتانس (هوتانه) از یکی از هفت‌خانواده‌ی پارسی نوشته‌اند . اردشیر چهار برادر داشت : داریوش و ویشتاسب برادران بزرگ‌تر او بودند .
پس از کشته شدن خشایارشا ، اردوان خواست شاهزاده‌ای را به‌تخت بنشاند که جوان و بی‌تجربه باشد ، از این‌رو به همدستی مهرداد خواجه اردشیر را که بسیار جوان بود به پادشاهی نشاند (۴۶۴ ق.م) و برادر بزرگ‌ترش داریوش را متهم به‌قتل خشایارشا نمود و به‌دستور شاه جوان او را بکشت . تا هفت ماه اختیارات در حقیقت به‌دست اردوان بود . چنانکه در بعضی از تواریخ ، اردوان را هم در شمار پادشاهان هخامنشی شمرده‌اند . تا اینکه درصدد قتل پادشاه جوان افتاد و در این‌کار کامیاب نشد ؛ توطئه کشف شد . بغابوخش (مکابیز) شوهرخواهرِ شاه ، اردشیر را از آن خطر آگاه کرد ، اردشیر دستور داد که اردوان و مهردادخواجه را که قاتل پدر او و درپی قتل او بودند به‌هلاکت رسانیدند .
پس از قتل اردوان ، اردشیر به برادر بزرگ‌تر خود ویشتاسب که در باختر علم طغیان برافراشته بود پرداخت ، و شخصاً با سپاهی به جنگ ویشتاسب رفت و او را در سال ۴۶۳ ق.م به‌کلی مغلوب ساخت ، این پیروزی پادشاهی اردشیر را بر هر ایرانی مسلم کرد .
اردشیر در بابل سیاست پدر را تعقیب کرد و زمین‌های آن ایالت را میان ایرانیان تقسیم نمود . قضات منحصراً پارسی بودند و همه‌ی ادارات به‌دست پارسی‌ها اداره می‌شد . هیأت مغان در آنجا اهمیتی یافتند . سکنه‌ی محلی در زیر بار مالیات‌ها خُرد شدند .
[...]
اردشیر در ۴۲۴ ق.م درگذشت ، این پادشاه در امورِ کشوری جز ضعف کارِ دیگری نشان نداد ، بطوریکه می‌نویسند زمام امور در دست ملکه‌ی مادر آمس‌تریس بود . ولی مورخان اسلامی و شرقی او را پادشاهی دادگر دانسته‌اند .
ایران در عهد باستان ( جواد مشکور )
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی