aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

شورشِ مصر و مرگ داریوش

دوشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۳۷ ق.ظ
در سال ۴۸۷ ق.م مصر بر ایران بشورید . این یکی از نخستین نتایج جنگ ماراتن بود . ظاهراً علت این طغیان خراج‌های گزافی بود که از طرف ایران به آن کشور تحمیل شده بود . در سال مزبور شخصی موسوم به خبیش بر ضدّ داریوش قیام کرد ، و خود را پسامتیک چهارم خواند . تحریکات یونانیان نیز در ایجاد این شورش مؤثر شد . داریوش برآن شد که شورشِ مصر را فرونشاند ، و یونانیان را نیز به‌سزای خود برساند . ولی از بخت بلندِ یونانیان ، داریوش در سال ۴۸۶ ق.م یعنی در سی‌وششمین سال پادشاهی خود درگذشت . به‌قولِ سر پرسی سایکس واقعاً این شاهنشاه اگر پنج سالِ دیگر زنده می‌ماند کارِ یونان زار بود .
[...]
داریوش ، شاهنشاهی خردمند و قوی‌الاراده بود ، هرچند در برخی موارد سخت می‌گرفت ولی رفتارش با مردمِ مغلوب ملایم و معتدل بود . اگر او پس از کمبوجیه به‌تخت ننشسته بود ، شاید دوره‌ی هخامنشی هم مانند دوره‌های مادها زود سپری می‌شد . این شاه درواقع دولت بزرگ ایران را از نو بنیاد گذارد ، و به آن تشکیلاتی داد که شاهان دوره‌های بعد ، حتی اسکندر و سلوکی‌ها ، ساسانیان و اعراب هم این تشکیلات اساسی را با تغییرات جزئی تقلید کردند . اساسی را که او پی افکند ، به‌قدری محکم و استوار بود که باوجود بی‌لیاقتی اکثر شاهان هخامنشی ، پس از او تقریباً دویست‌سال برپا ماند . در زمان او کشور ایران به اعلی‌درجه‌ی وسعت خود رسید ، که تا آن‌زمان و تاکنون نیز نظیر آن دیده نشده است . والحق مستحق لقب بزرگ است . اغلب مورخان قدیم و جدید او را ستوده و بزرگ شمرده‌اند ، بعضی دو ایراد به داریوش گرفته اند : یکی سفر جنگی او به سکائیه ، که می‌گویند عدم بهره‌مندیش از اُبهت او کاست و دیگر اینکه یونانیان را نمی‌شناخت و اهمیت به این مردم نمی‌داده است .
ایران در عهد باستان ( جواد مشکور )
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی