aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

از معروف‌ترین اقوام سکاها

شنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۱۰ ق.ظ
  • سرمت‌ها : غربی‌ترین اقوام سکایی این طایفه‌اند که در قرن چهارم قبل از میلاد در دامنه‌ی کوه‌های اورال ، در سرزمین اورن‌بورگ و پروخوروکا می‌زیستند ، برخی از آثار از آنجا کشف شده است . سرمت‌ها در نیمه‌ی قرن سوم ق.م از رود ولگا گذشته و سایر قبایل سکایی را به‌سوی کریمه راندند . اینان سوارکار بودند و به‌جای تیر و کمان ، بیشتر نیزه به‌کار می‌بردند و زره نیز می‌پوشیدند .
  • ماساژت‌ها : یا ماهیخواران که کوروش کبیر در جنگ با آنان کشته شد ، ایشان در بین دریای خزر و آرال سکنی داشتند . به‌قول هرودوت اسلحه‌ی آنان تیر و کمان و نیزه بود که آنها را از طلا یا مس می‌ساختند . کلاه و کمربندها و لباس‌هایشان مطلا بود ، زره اسب را نیز از مس می‌ساختند . ولی دهنه‌ی اسب از طلا و نقره بود ، آهن اصلاً به‌کار نمی‌بردند ، مملکت آنان فاقد این فلز بود ولی مس و طلای زیادی داشتند . هرچند هریک از آنان را زنی جداگانه بود ولی آنان زنان اشتراکی نیز داشتند . یونانیان گویند : این عادت همه‌ی سکاها است و در واقع اختصاص به ماساژت‌ها ندارد . هرگاه مردی بخواهد زنی را ببیند ترکش خود را به ارابه‌ی او می‌آویزد . اگر کسی پیر شود همه‌ی اقربایش گرد آمده او را می‌کشند و در همان‌وقت چارپایان مختلف را از احشام خود سر بریده با گوشت مقتول پخته و همگی آن‌را می‌خورند ، این نوع خاتمه‌ی عمر را عاقبت به خیری می‌دانستند ؛ ولی اگر شخصی از ایشان می‌مرد از خوردن گوشت او خودداری می‌کردند و میت را دفن می‌کردند ، و تأسف می‌خوردند که چرا این شخص مرد و کشته نشد . ماساژت‌ها بذر نمی‌افشاندند ، غذای آنان از گوشت احشام و و ماهی است که فراوان از سیحون به‌دست می‌آورند . مشروب آنان شیر است . از خدایان تنها آفتاب را می‌پرستیدند و برای او اسب‌ها را قربانی می‌کردند ، به جهت اینکه گویند برای تندروترین خدایان قربانی سریع‌ترین حیوانات مناسب است .
  • سیک‌ها یا اسکایی‌ها : یکی دیگر از اقوام سکایی بودند ، این قوم در منابع یونانی و چینی به‌قدری معروف بودند که نام آنان را به دیگر اقوام سکایی اطلاق کردند . منابع چینی ایشان را به‌نام‌های سی Si و سیک Sik و سایی‌وانگ Sai-Wang یاد کرده‌اند . به‌قول گروسه این قوم در منطقه‌ی کاشغر در دامنه‌های تیان‌شان و ساحل سیردیا (سیحون) تا حوالی دریاچه‌ی آرال زندگی می‌کردند . سیک‌ها یا اسکایی‌ها شرقی‌تر از ماساژت‌ها بودند ، یعنی پیش از ایشان در حوالی مشرق می‌زیستند .
ایران در عهد باستان ( جواد مشکور )
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی