aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

روایت پهلوی

دوشنبه, ۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۳ ق.ظ
یکی از متون مهم فارسی میانه (پهلوی) متن 'روایت پهلوی' یا 'روایات پهلوی' است . مترجم این متن در پیشگفتار ترجمه اش در مورد این متن گفته است :
"روایت پهلوی کتابی به زبان پهلوی ساسانی است که در بردارنده ی مطالب گوناگون دینی ، آیینی ، اجتماعی و اسطوره است . نام و هویت نویسنده و نیز انگیزه ی نگارش کتاب روشن نیست . گواهی های موجود در متن نشان میدهد که نویسنده از دسته ی موبدان بوده است ، چه آگاهی گسترده ی او از دقایق دینی و تسلطش بر روایات و تفسیرهایی سنتی که از لابلای نوشته ها دریافت می شود ، نشان می دهد که جز موبدی آگاه و آشنا به مسائل دینی ، نمی تواند گردآورنده ی چنین اثری باشد ."
یکی از مضامین عمده در متنِ 'روایت پهلوی' مضامین و مفاهیم اسطوره ای است . موضوعاتی در مورد اسطوره ی خلقت و آفرینش و بعضی شخصیت های اسطوره ای ، از جمله 'گرشاسب' در این متن آمده است .
در یکی از بندهای متنِ روایت پهلوی (بند ۱۸) در مورد گرشاسب مطالبی آمده است . موضوع چنین است که روان گرشاسب به علت خاموش کردن آتش و بی احترامی نسبت به آن مورد محاکمه قرار می گیرد ، در این محاکمه که هرمزرد ، زردشت ، ایزد آذر و تعدادی دیگر از ایزدان حضور دارند ، گرشاسب برای دفاع از خود اعمال پهلوانیش را بازگو می کند و در نهایت به خاطر دفاع زرتشت و تعدادی از ایزدان ، روان گرشاسب به دوزخ نمی رود ، اما چون آتش را پرهیز نکرده است و ایزد آذر نیز این بی حرمتی را بر گرشاسب نمی بخشد به بهشت نیز نمی رود پس روان گرشاسب به عالم همبستگان انتقال می یابد .
مجموعه مقالات اولین گردهمایی زبان ، کتیبه و متون کهن ( جمعی از متخصصین و پژوهشگران )
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی