aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

روش کشورداری عُمَر

جمعه, ۶ مهر ۱۳۹۷، ۰۶:۰۳ ب.ظ
در ذکر روش کشورداریِ عُمَر خلیفه ی دوم ، مشکویه خود سخنی دارد که توجه مسلمانان را هم از آغازِ اسلام نسبت به آیین کشورداری شهریاران ایران پیش از اسلام نشان می دهد . در تجارب الامم گوید : "عُمَر با کسانی از پارسیان در نهان بسیار می نشسته و پارسیان شیوه های پادشاهان ، بویژه شهریاران برجسته ی ایران و مشخصاً شیوه ی کشورداری انوشیروان را بر او می خوانده اند . عُمَر شیوه های آنان را خوش می داشته و همیشه از آن پیروی می کرده است ." مشکویه همچنین می گوید : "انوشیروان خود بر روش اردشیر بوده و خویشتن را بر شیوه ی اردشیر و عهد اردشیر که آن را در همین کتاب آورده ایم [متن : ۵۶ - ۱۱۴ ؛ ترجمه ۱۱۴ - ۱۲۹] می داشته و این را از دیگران نیز می خواسته است ." ( رک. تجارب الامم . تصحیح نگارنده ۱ : ۳۶۱ ؛ ترجمه ی نگارنده ۱ : ۳۷۸ )
[...]
تجارب الامم معتبرترین ماخذی است که عهد اردشیر در آن ثبت است . مرحوم مجتبی مینوی در مقدمه ی نامه ی تنسر می گوید : "قطعاً مصنف [نامه ی تنسر] برای نضج موادّ خویش از رساله ی وصیتنامه ی اردشیر پاپکان که ترجمه ی آن امروز در کتاب تجارب الامم برای ما محفوظ مانده و علی العجاله بعد از اوستا قدیمی ترین سندی است که در شکل کتاب برای ما باقی مانده است ، استفاده بسیار کرده است ." ( نامه ی تنسر ج ۲ خوارزمی ۱۳۵۴ ص ۱۸ - ۱۹ )
مجموعه ی مقالات اولین گردهمایی زبان ، کتیبه و متون کهن ( جمعی از متخصصین و پژوهشگران )
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی