aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

ابوعلی مُشکُویه

جمعه, ۶ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۴۳ ب.ظ
'خواجه نصیر' در مقدمه ی اخلاق ناصری از او به عنوان "استاد فاضل و حکیم کامل" یاد می کند . چنانکه 'عاملی' در اعیان الشیعه می گوید و بر عنوان برخی از رساله های او دیده می شود ، به وی "معلم سوم" نیز گفته اند . (پس از ارسطو و فارابی) با آنکه معاصرش 'بوعلی سینا' نیز نامزد این لقب بزرگ علمی بوده است .
مُشکُویه را معلم سوم بدان گفته اند که وی نخستین کسی است که در تدوین و سازماندهی شاخه ی علمیِ فلسفه ی یونان و استوار کردن پایه های علمی و استدلالی آن و تطبیق با مبانی فکری اسلامی و پی ریزی یک فلسفه ی اخلاق اسلامی به جِدّ کوشیده است . در فلسفه ی اصیل و مردم [انسان] گِرای خود ، بیش از هر چیز به انسان و توانایی هایش و روزبهی و نیکبختی آدمی پرداخته و در این راه با پافشاری و پیگیری کوشیده است ؛ گاه در قالب فلسفه و استدلال صِرف ، چنانکه در : تهذیب الاخلاق (طهاره الاعراق) ، الفوزالاصغر ، الهوامل و الشوامل و رسائل فلسفی اش مشهود است ؛ و گاه با تامل و استخراج و ارائه فیلسوفانه ی آزمونهای تاریخ ، چنانکه در : تجارب الامم وی متجلی است . گاهی نیز با ارائه ی اندرزهای فرزانگان سلف و اندیشه ی خردمندان تاریخ بشری ، از هوشنگ پیشدادی گرفته تا فرزانگان هند و یونان و تازی و اسلامی ، چنانکه در : جاویدان خِرَد و آثار دیگرش می یابیم .
مجموعه مقالات اولین گردهمایی زبان ، کتیبه و متون کهن ( جمعی از متخصصین و پژوهشگران )
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی