aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

رضاشاه

پنجشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۱۱ ق.ظ
اسمایث که در دوران مأموریت سایکس در مشهد وابسته‌ی نظامی بود و او را پدرخوانده‌ی فرزندش در هنگام تولد کرده بود ، سرانجام به‌عنوان رئیس ستادِ ژنرال آیرونساید از قزوین سردرآورده بود . او در بخش ضداطلاعات ارتش مشغول کار شده بود و هنگامی که آیرونساید تصمیم گرفت کلیه‌ی افسران غیرفعال روس را برکنار کند ، اکنون فرمانده‌ی واقعی قزاق‌های ایرانی ، تحت فرماندهی رسمی سردار همایون به‌شمار می‌رفت . لایق‌ترین افسر قزاق رضاخان بود که اسمایث با او روابط دوستانه داشت و او را به فرماندهی بریگاد ارتقا داد .
در ۲۱ فوریه ۱۹۲۱ رضاخان در رأس قزاق‌های ایرانی به‌سوی تهران عزیمت کرد و اقدام به کودتایی کرد که ابتدا او را به مقام وزارت جنگ رساند و سپس در ۱۹۲۳ نخست‌وزیر حکومتی کرد ، که دموکرات‌ها بر آن تسلط داشتند . در اکتبر ۱۹۲۵ مجلس احمدشاه را که قبلاً ایران را ترک کرده بود خلع نمود و رضاخان را پادشاه جدید ایران اعلام کرد . او در آوریل ۱۹۲۶ به‌عنوان بنیانگذار سلسله‌ی پهلوی تاج را با دست خود بر سرش نهاد و در ۱۹۳۵ دستور داد ازآن‌ پس بیگانگان کشور را به‌نام واقعی آن 'ایران' بنامند .
هنوز درباره‌ی کودتا حدس‌های فراوانی زده می‌شود . ایرانیان همیشه بر این باور بودند که دولت انگلیس در پسِ آن بوده و ژنرال آیرونساید ترتیب آن‌را داده است ، لیکن خاطرات خصوصی هنری اسمایث که اخیراً به‌دست آمده نشان می‌دهد که نه دولت بریتانیا و نه سفارت انگلیس در تهران ، حتی از رویداد نهایی آن آگاه نبوده‌اند [!] آنچه روی داد بسیار ساده بود ، آیرونساید همانند بیشتر سربازان انگلیسی ایران را ترک کرده بود . قزاق‌های ایرانی در تهران بی‌انضباط شده و شروع به‌غارت کرده بودند . اسمایث به‌منظور برقراری نظم به‌ابتکار خودش به رضاخان پیشنهاد کرد این قزاق‌ها را عقب براند و به‌جای آنها یک هنگ جدید بگمارد ، رضاخان که در ارتباط نزدیک با رهبران دموکرات و منتظر فرصت بود ، نیازی به‌تشویق بیشتر نداشت و بقیه‌ی کار را خودش انجام داد . قاجارهای بی‌لیاقت جارو شدند و قرارداد کرزن لغو شد . اندک‌زمانی بعد کلیه‌ی نیروهای انگلیسی ، به‌استثنای پلیس جنوب ، خاک ایران را تخلیه کردند . ایران سرانجام برپاخاست .
ایران در بازی بزرگ ( آنتونی وین )
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی