aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

انقلابِ روسیه ، آلمان‌ها و نقشه‌ی 'کمربند سبز' !

چهارشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۰۶ ق.ظ
در بهار ۱۹۱۷ قزاق‌های روس به‌دنبال انقلاب در کشورشان از سلام دادن به افسرانشان خودداری کردند و در زمستان آن سال بیشتر سربازان روس با فروش اسلحه و مهمات خود در برابر یک لقمه نان رهسپار کشورشان شدند . فروپاشی روسیه‌ی تزاری ناگهان راه آلمان به هند از طریق قفقاز و ماورای خزر را باز کرد .
در ژانویه‌ی ۱۹۱۸ موقعیت انگلیسی‌ها در ایران بسیار خطرناک شده بود . اتحاد افراط‌گرایان ایرانی با متعصبان مسلمان ، بلشویک‌ها و شماری از اسیران جنگی فراری آلمانی و اتریشی که مرتب از ماورای خزر وارد ایران می‌شدند° و در گیلان به نهضت جنگل می‌پیوستند ، خطری واقعی به‌وجود آورده بود . دولت انگلیس انقلابیون مذهبی و کمونیست را که مشغول عملیات در جنگل‌های مازندران بودند ، جزء لاینفک انقلاب جهانی ، جهاد مقدس و نهضت پان‌ترکیسم تلقی می‌کرد . هرچند آنان در دست‌زدن به جنگ‌های منظم ناتوان بودند ، هرج و مرجی که ممکن بود در ایران ایجاد کنند خطر بالقوه‌ای برای افغانستان و هند به‌شمار می‌رفت .
در مارس ۱۹۱۸ مارلینگ یادداشتی به دولت ایران تسلیم کرد که خاطرنشان می‌ساخت دولت بریتانیا برای ایجاد ارتش ملی ایرانی پس از جنگ ، کمک مالی خود را عرضه کرده است ، که پلیس جنوب هم در آن ادغام خواهد شد و همچنین پیشنهاد الغای قرارداد ۱۹۰۷ روس و انگلیس را کرده است . این پیشنهادها که هنوز به‌قوت خود باقی بود ، مورد موافقت دولت ایران قرار نگرفت . ایرانیان حضور سربازان انگلیسی را رد کردند ولی کمک مالی را پذیرفتند .
هرج و مرج و بی‌قانونی متداول بود و ترک‌ها وارد آذربایجان غربی شده بودند . جنگلی‌ها جاده‌ی اصلی تهران به انزلی را بسته و کنسول انگلیس در رشت را بازداشت کرده بودند . درواقع شمال ایران از دریای خزر تا مرز ترکیه یا در هرج‌ و مرج به‌سر می‌برد یا در معرض حمله‌ی جنبش‌های متخاصم بود که بی‌طرفی دولت ایران را تهدید می‌کرد و انگلیس‌ها برای دفاع از آن تلاش می‌کردند . باتوجه به این وضع که روزبه‌روز بدتر می‌شد ، دولت انگلیس با اکراه به این نتیجه رسید که خودش باید تدابیر امنیتی را دربرابر خطری مشترک به‌عهده بگیرد که دولت ایران ناتوان یا بی‌میل به اتخاذ آن بود .
هنگامی که مارلینگ یادداشت فوق را تسلیم کرد ، بلافاصله روشن شد که "افراط‌گرایان ، که گفته می‌شد در انتظار حادثه‌ای در ظرف پنج‌هفته‌ی آینده بودند که آنان را قادر می‌ساخت انگلیس‌ها را به‌چالش بگیرند" خواستار سیاست شدّت‌عمل شدند و برای نیل به‌این منظور و خرد کردن مخالفان ، متوسل به زور شدند و حتی تا جایی پیش رفتند که مدیر یک روزنامه‌ی هوادار انگلیس را به‌قتل رساندند . با آغاز ماه آوریل اخباری واصل شد که روشن ساخت ترک‌ها فعالانه برای تشکیل یک دولت جدید اسلامی تلاش می‌کنند که شامل ایران و آذربایجانِ قفقاز خواهد بود . مأموران مخفی ترکیه با "افراطیون" ایرانی و جنگلی‌ها وارد مذاکره شده بودند ، ولی هنگامی که دریافتند آنان قویاً با هرگونه واگذاری خاک ایران مخالفند ، هدف‌های واقعی خود را زیر پوشش مقاومت در برابر دخالت‌های انگلیس در امور ایران و قفقاز پنهان کردند . آلمانی‌ها اودسا را اشغال کرده بودند و احتمال می‌رفت اختیار دریای سیاه را به‌دست آورند ، هدف بعدی آنان طبعاً گرجستان بود . جاسوسان آلمانی با مهارت روی جناح مخالف انگلیس در ایران کار می‌کردند و امیدوار بودند زمینه‌ی انقلاب دیگری را فراهم سازند . هنوز نقشه‌ی "کمربند سبز" پابرجا بود .
ایران در بازی بزرگ ( آنتونی وین )

°در سرزمین‌های ماورای خزر ۱۵۰۰۰۰ اسیر جنگی آلمانی و اتریشی وجود داشت . بسیاری از آنان به مشهد گریختند و کارگزار خراسان که مزدور آلمانی‌ها بود به آنان کمک کرد .(خاطرات هیگ)
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی