aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

تحرکات تُرک‌ها در کاشغر

يكشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۲۳ ق.ظ
... در مه ۱۹۱۵ گروه دیگری از ترک‌ها پدیدار و در مرز به‌دست قزاقان روس اسیر شدند . چینی‌ها با دیپلوماسی اظهار داشتند که آنها درحین بازداشت خارج از خاک چین بوده‌اند و روس‌ها اجازه دارند هر معامله‌ای که می‌خواهند با آنها بکنند . دو ماه بعد دوباره ترک‌ها در این‌زمینه تلاش کردند ، این‌بار بهانه‌شان تأسیس یک مدرسه‌ی دینی بود .° ولی بازرگانان کاشغر با ایده‌ی آموزش نظارت‌نشده مخالفت ورزیدند و روحانیان را وادار کردند این‌کار را تقبیح کنند و چینی‌ها را مجبور کردند که درِ مدرسه را ببندند . در بازارهای کاشغر شایعات زیادی درباره‌ی توطئه‌ی ترک‌ها وجود داشت .
زندگی در کاشغر وقتی خبری از 'بازی بزرگ' نبود ، پیرامون کشت انگور و هندوانه می‌گذشت . در تابستان آن‌سال سایکس و اِلا برای فرار از گرمای کشنده ترتیب سفری به پامیر را دادند . سپس به گردش در دره‌ی ساری‌گل پرداختند که سکنه‌ی آن اسماعیلیانِ پیرو آقا‌خان می‌باشند و به زبان سغدیان تکلم می‌کنند که شکلی بسیار قدیمی از فارسی است . نظر به اینکه آقاخان در هند زندگی می‌کرد و تبعه‌ی انگلیس بود ، اسماعیلیان ساری‌گل نیز خود را وابسته به بریتانیا می‌دانستند .
ایران در بازی بزرگ ( آنتونی وین )

°اخیراً ترک‌ها تعداد زیادی مدرسه‌ی دینی در سراسر آسیای مرکزی تأسیس کرده‌اند که شکل روزآمدی از 'بازی بزرگ' است .
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی