aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

بازیگرانِ جدید

شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۰۵ ق.ظ
... روابط [انگلیس] با روس‌ها کاملاً صمیمانه شده بود ، لیکن ابرهای 'بازی بزرگ' در آسمان اروپا متراکم شده بود و آلمان به گستردن شاخک‌های خود به‌سوی شرق پرداخته بود . دفتر ثبت وقایع نشان می‌دهد در ۱۳ مه (۱۹۱۳) فردی آلمانی به‌نام ستوان اسکار نیدرمایر همراه با یک اتریشی به‌نام دکتر ارنست دیتز وارد مشهد شدند .° نیدرمایر و دیتز ادعا می‌کردند به‌منظور مطالعات زمین‌شناسی ، باستان‌شناسی ، مردم‌شناسی و تاریخ به شمال ایران سفر کرده‌اند و عازم سیستان می‌باشند . دو ماه بعد آنان هنوز در مشهد به‌سر می‌بردند . سایکس آنان را به طرقبه دعوت کرد و در آنجا نیدرمایر گفت موفق شده با لباس مبدل وارد صحن ممنوعه‌ی حرم شود . سایکس چیزی نگفت و کاشفان ظاهری و جاسوسان واقعی به‌راه خود رفتند .
در ماه سپتامبر سایکس به تاونلی تلگراف زد : "کلیه‌ی اموال نیدرمایر را در حوالی ترشیز (کاشمر امروزی) به‌سرقت برده‌اند . به مأمور انگلیسی در ترشیز دستور دادم به او کمک کند ." ده روز بعد نیز تلگرام مختصری به‌این مضمون مخابره کرد : "والی خراسان غرامت اموال مسروقه را به نیدرمایر پرداخته ولی آلات و ادوات نقشه‌کشی از میان رفته است . نایب‌الحکومه‌ی محلی در این قضیه دست داشته است ." بازی بزرگ هنوز جریان داشت ، هرچند بازیگران آن عوض شده بودند و سایکس از این‌ کار لذت می‌برد .
ایران در بازی بزرگ ( آنتونی وین )

°همین نیدرمایر بود که همراه با واسموس و زورگمایر ، با نیت برانگیختن جهاد اسلامی بر ضد امپراطوری انگلیس در هند ، از برلین و از طریق بغداد و ایران به کابل رفت . در ۱۹۱۰ مکاتبات مفصلی درباره‌ی عملیات زوگمایر میان وزارت هند و وزارت خارجه‌ی لندن به‌عمل آمد که در ظاهر از جانب مرکز علوم باواریا برای بررسی انواع حیوانات ، نباتات و دیرین‌شناسی به بلوچستان اعزام شده بود . او همچنین در سال ۱۹۰۶ هیأتی را به آسیای مرکزی برده بود .
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی