aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

تقلای روس‌ها برای ابقای محمد‌علی‌شاه

جمعه, ۱۴ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۱۴ ق.ظ
در ۲۰ دسامبر مجلس شورای ملی در تهران در محاصره‌ی نیروهای ایل بختیاری و نظمیه قرار گرفت که از جانب روس‌ها حمایت می‌شدند و خواستار انفصال شوستِر آمریکایی بودند . همچنین گروهی از زنان طرفدار مشروطه با سلاح‌های گرم که زیر چادرهایشان پنهان کرده بودند ، در برابر مجلس گرد آمده و تقاضا می‌کردند نمایندگان در برابر اتمام حجت روس‌ها مقاومت کنند . این نخستین‌بار در تاریخ معاصر ایران بود که زنان در تظاهرات سیاسی شرکت می‌کردند .°
نمایندگان مجلس ناچار شدند این تقاضا را بپذیرند ، در نتیجه مجلس منحل شد و موجودیت ایران به‌عنوان کشوری مستقل عملاً پایان یافت . درهمان روز در تبریز ، در شمال‌غربی ایران روس‌ها مرتکب عملیاتی شدند که هیچگاه فراموش نخواهد شد . این ماجرا با حادثه‌ای جزئی آغاز شد . سربازان روس برفراز خانه‌ای در همسایگی یک کلانتری رفتند تا خط‌تلگراف خود را تعمیر کنند . پلیس ایران آنان را بیرون راند ولی دو تن از آنان به دست روس‌ها به‌قتل رسیدند . روز بعد جنگ در سراسر تبریز آغاز شد و سربازان روس خانه‌ها را به‌توپ بستند و مرتکب غارت و قتل زنان و کودکان گردیدند . پس از ده‌روز قتل و غارت در ۳۱ دسامبر ، که مصادف با عاشورا مقدس‌ترین روزِ ماهِ محرم بود ، روس‌ها با دار زدن ثقة‌الاسلام ، مجتهد بزرگ آذربایجان ، همراه با چهارده ملا و ملی‌گرای دیگر ، مرتکب بزرگ‌ترین اهانت‌ها گردیدند . شجاع‌الدوله آلت‌دست روس‌ها ، در پشتیبانی از محمدعلی‌شاه وارد تبریز شد و موجب قتل و غارت‌های بیشتری گردید . کشتی‌های توپ‌دار روسی به بندرانزلی اعزام شدند و قوای روس برای برگرداندن شاه سابق به‌سوی تهران حرکت کردند .
[...]
اندک‌زمانی بعد چهارصد سرباز پیاده‌ی روس وارد مشهد شدند و در آخر ژانویه سایکس گزارش داد که آنان شروع به راه‌پیمایی پیرامون حرم کرده‌اند ، با این امید که با شلیک یک گلوله آتش‌افروزی کنند . "آقازاده ترسید و با توجه به سرنوشت ثقةالاسلام در تبریز ، از من درخواست حمایتِ بریتانیا را کرد . من با این درخواست مخالفت کردم و او مشهد را ترک کرد . گفته می‌شود او در دوران تصدی آستان قدس ۴۰۰۰۰ لیره ثروت اندوخته است ."
[...]
روس‌ها از طریق عوامل خود ، از قبیل یوسف هراتی که در آن‌هنگام در کنسولگری روسیه بست نشسته بود و اکبر بلندتهرانی که در استخدام کنسولگری بود ، تظاهراتی علیه پلیس محلی ترتیب دادند و خواستار شدند که به‌جای آنان سربازان روس به گشت‌زنی در خیابان‌ها بپردازند . دابیژا با گفتن این مطلب به کارگزار که در مورد بازگشت شاه سابق به قدرت توافق شده است ، آب را گل‌آلود کرد .
سایکس ناچار شد دراین خصوص از حکومت هند رهنمود بطلبد ، و نوشت : "مقامات ایرانی در گیجی کامل به‌سر می‌برند و به من متوسل شده‌اند ."
[...]
در ساعت دو و نیم بعد از ظهر ۳۱مارس ۱۹۱۲ دابیژا به سایکس تلفن کرد و اطلاع داد که به یوسف هراتی اتمام حجت کرده است که حرم را ترک کند . در ساعت چهار و چهل و پنج دقیقه بمباران حرم به‌وسیله‌ی توپخانه‌ی روسیه آغاز شد . روزنامه‌ی میدل‌ایست این ماجرا را به‌تفصیل شرح داده است :
"روس‌ها یک آتشبار توپ صحرایی مرکب از چهار عراده توپ را در فاصله‌ی نیم‌کیلومتری مشهد در خیابانی که منتهی به صحن می‌شود مستقر کردند و در چهار نقطه‌ی اطراف آن مسلسل‌های ماکسیم کار گذاشتند ، و این درحالی‌ بود که سربازان پیاده کلیه‌ی منطقه را محاصره کرده بودند . بمباران دو ساعت طول کشید و در حدود دویست گلوله‌ی سنگین شلیک شد ، که توأم با رگبار دائمی مسلسل‌ها بود . به گنبد طلایی و گنبد کاشیکاری آبی صدمات زیادی وارد شد . اندکی پس از غروبِ آفتاب یکی از مسلسل‌های ماکسیم را پیش بردند و بر فراز کاروانسرایی مشرف به صحن مستقر کردند ، که بدون هیچ تشخیص و تمیزی به مردم شلیک می‌کرد . سپس سربازان پیاده وارد صحن شدند و به هرکس که پناهگاهی پیدا نکرده بود شلیک کردند یا او را با سرنیزه زخمی کردند . یک مسلسل ماکسیم دیگر نیز گلوله‌های خود را به‌سمت محل آرامگاه ، که مقدس‌ترین بخش حرم است ، خالی کرد و چندین‌نفر را کشت . برخی از زن‌ها که می‌کوشیدند فرار کنند در چاه مستراح افتادند و دیگران نیز روی آنان هل داده شدند . سربازان روس‌ هم مردگان و هم زندگان را از هرچه شئ گرانبها داشتند برهنه کردند . روی هم حدود ۲۰۰ نفر از مردم به قتل رسیدند ، ولی به هیچ‌یک از آشوب‌گران آسیبی وارد نشد . آستان قدس غارت شد و بیشتر اشیای گرانبها ، قالی‌ها و نسخِ‌خطی آن به‌تاراج رفت و سپس به‌مدت دو روز از طرف روس‌ها مهر و موم شد ."
سایکس ترتیبی داد که یک هنرمند ایرانی کاریکاتوری از خونریزی ترسیم کند . حاشیه‌ی آن آراسته به ابیاتی حاکی از کشتار بی‌گناهان به‌دست روس‌ها بود . روس‌ها این هنرمند را بازداشت و متهم به ایجاد فتنه کردند ، ولی او با زیرکی ادعا کرد که قصدش از کشیدن این کاریکاتور ، این بوده که نشان دهد بحث با سربازان روس بی‌فایده است . کاریکاتور به هند فرستاده شد و در روزنامه‌ها به‌چاپ رسید تا به مسلمانان هند نشان دهد که اگر روزگاری تحت‌سلطه‌ی روس‌ها درآیند ، چه انتظاری باید داشته باشند .


سرانجام یوسف هراتی°° را در صحن حرم دستگیر کردند و در گاری سربسته‌ای با یک اسکورت قزاق روس به عشق‌آباد فرستادند . واکنش دولت ایران در برابر این حادثه سکوتی بهت‌زده بود . قدرت و خشونت بی‌اندازه‌ی روس‌ها در روحیه‌ی مردم تأثیر بخشید ولی دولت تنها به اعتراض ضعیفی بسنده کرد ... سایکس عکس‌های حادثه را به هند فرستاد ، که در تبلیغات ضدروس به‌نحوی گسترده از آنها بهره‌برداری شد و به اندازه‌ای مؤثر واقع شد که اتحادیه‌ی مسلمانان هند در لکنهو نامه‌ای به حکومت هند نوشت و با احترام تقاضا کرد "به منظور جلوگیری از تکرار چنین اهانتی به مقدسات مذهبی که قلب اتباع مسلمان اعلیحضرت پادشاه را به‌درد آورده است ، اقدامات مقتضی برای خروج سربازان روس از مشهد به‌عمل آورید ."
ایران در بازی بزرگ ( آنتونی وین )

°نگاه کنید به خاطرات شوستر که خانم نیکی کدی در کتاب 'قاجارها و روی کار آمدن رضاخان' نقل کرده است .
°°این شخص درنهایت توسطِ خودِ روس‌ها به‌قتل رسید تا از افشای اسرار اطلاعاتی که داشت جلوگیری شود .
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی