aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

aleshanee

سعی در معقول و متعادل بودن با مردمان نفهم کار بسیار خطرناکی است !

ما از قبیله‌ای هستیم که مدام می‌پرسیم ، و اینقدر می‌پرسیم تا دیگه هیچ امیدی باقی نمونه!

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه

مورگان شوستر

پنجشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۵۰ ق.ظ
در این دوران تغییری ناگهانی در مقام والی‌گری صورت گرفت . شخصی که مدتی کوتاه این سمت را اشغال کرد صاحب‌اختیار بود ، که چند ماه بعد رکن‌الدوله جای او را گرفت که "مبلغ کلانی پول برای احراز این شغل پرداخته و ادعا می‌کند انتصاب خود را مدیون سفارت انگلیس است (بارکلی زیر این جمله خط قرمز کشیده است) و بنابراین انتظار می‌رود روابطی بسیار دوستانه با ما داشته باشد ."
به محض عزیمتِ صاحب‌اختیار در اواخر ژوئن ، سایکس نوشت : "او دلپذیرترین ایرانی است که در عمرم دیده‌ام و مایه‌ی تأسف است که این‌چنین بی‌لیاقت و فاسد است . البته همه می‌دانند که ایرانی درستکار مانند مروارید سیاه نایاب است ، ولی حد و حدودی وجود دارد که آنها معمولاً در نظر می‌گیرند ." بارکلی در حاشیه‌ی گزارش نوشت : "این شخص ممکن است وزیر داخله بشود ، ولی به‌نظر من در دوران تصدی شوستِر مدت مدیدی بر سر کار نخواهد ماند ."°
مورگان شوستر ، آمریکایی جوان ، آزادی‌خواه و ضدامپریالیست بود که مجلس او را به‌منظور برقراری نظم در مالیه‌ی ایران استخدام کرده بود . او به این دلیل انتخاب شده بود که شهروند کشوری بی‌طرف بود که ترقی‌خواه به‌نظر می‌رسید . اکنون که ایران به‌کلی ورشکسته شده بود و هیچ‌یک از افراد و نهادهای ایرانی قادر به بهبود اوضاع نبودند ، شوستر به سمت خزانه‌دار کل منصوب شده بود . او به‌منظور جمع‌آوری مالیات‌های دولتی یک هنگ ژاندارم خزانه تشکیل داد که افراد آن حقوق خوبی دریافت می‌کردند و برای فرماندهی این نیرو خواست سرگرد استوکس ، وابسته‌ی نظامی سفارت انگلیس را که نسبت به دموکرات‌ها نظر مساعد داشت و دوست رهبرشان تقی‌زاده بود ، تعیین کند . لیکن روس‌ها به‌شدت با این تجاوز به منطقه‌ی تحت نفوذشان مخالفت ورزیدند و استوکس را مجبور به کناره‌گیری کردند ؛ به‌جای او سرهنگ مریل آمریکایی منصوب شد . ناآشنایی شوستر با زرنگی‌های شرقی ، دشمنان زیادی برایش به‌وجود آورد که در رأس آنان روس‌ها قرار داشتند که به‌هیچ‌وجه مایل نبودند ایران را خوشبخت و آزاد از چنگال خود ببینند ، سرانجام مجلس را وادار کردند او را مرخص کند .
آنگاه 'ایرانیان جوان'°° شروع به تحمیل مالیات‌های جدیدی به مالکان بزرگ و بازرگانان ثروتمند نمودند که درواقع بخش عمده‌ی آن به جیب خود 'ایرانیان جوان' ریخته می‌شد . این امر با فروپاشی تقریباً کامل نظم در سراسر کشور درهم آمیخت و منجر به تقاضاهایی برای بازگشت محمدعلی‌شاه مخلوع به سلطنت و رجعت به‌شیوه‌های قدیمی اداره‌ی امور گردید . زمین‌داران دست به‌عادت دیرینه‌ی خود ، یعنی احتکار گندم زدند و به‌رغم محصول خوب آن سال ، باعث کمبود مواد خوراکی شدند که نتیجه‌اش قحطی و افزایش قیمت‌ها بود . این علت دیگری برای نارضایتی بود که دابیژا (سفیر روس) از آن بهره‌برداری کرد .
در ژوئن ۱۹۱۱ سایکس گزارش داد که دابیژا به یوسف هراتی ، عامل اصلی خود ، پول پرداخته تا اغتشاشاتی به‌نفع محمدعلی‌شاه برپا کند . یوسف هراتی لوطی‌ای زرنگ و سردسته‌ی اوباش بود که غالباً تحت تعقیب پلیس قرار داشت . مقامات ایرانی به‌خاطر حمایت روسیه از وی قادر نبودند بر روی او دست بلند کنند .
ایران در بازی بزرگ ( آنتونی وین )

°نگاه کنید به مورگان شوستر ، اختناق ایران (لندن ۱۹۱۲)
°°گروهی از جوانان میهن‌پرستِ اصلاحطلب و تحصیل‌کرده‌ی اروپا که در انجمن‌های ایالتی فعالیت می‌کردند . این جوانان به‌خاطر پوشیدن کت و شلوار و یقه‌ی آهاردار مورد سرزنش سنت‌گرایان قرار گرفته و لقب فکلی گرفته بودند . اروپاییان نیز همصدا با سنت‌گرایان نظر خوشی نسبت به این جوانان نداشتند و آنها را جوانانی نادان ، گزافه‌گو ، ازخودراضی ، و متکبر با عقاید خامِ تجددخواهانه‌ی وام‌گرفته از خارج "که با طبل و شیپور آن را به ایران آورده بودند" می‌دانستند .
  • Zed.em

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی