هنرمند گمنام
جمعه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۸، ۰۹:۵۲ ق.ظ
گمنامی هنرمند هم بخشی از افسانهی رمانتیک قرونوسطی بود .
جنبش رمانتیک در رابطهی دوگانهی متضادش با فردگرایی معاصر ، خلاقیت بینام و نشان را بعنوان علامت ویژهی عظمت ارائه میکند و با محبتی خاص روی سیمای راهبِ گمنام درنگ میکند که اثرش را تنها بخاطر جلال خداوند میآفرید ، در حجرهی تاریکش نهان میشد و شخصیت خویش را بههیچ میگرفت . ولی متأسفانه ، بلحاظ این نظریهی رمانتیک ، در مواردی که نام هنرمندانِ روزگار قرونوسطی به ما رسیده ، بتقریب همیشه اسم راهبان بوده ، و از همان لحظهای که فعالیتهای هنری از دست کشیشان بدست مردم غیر روحانی انتقال مییابد نام بردن از هنرمندان نیز قطع میشود . توضیح ساده است : اجازهی ثبتنام هنرمند روی اثر هنریِ مذهبی ، با تصمیم اولیای دین بود و طبیعی است که آنان این مباهات را به برادران حرفهای خویش میبخشیدند . حتی شارحان تواریخ ایام ، که برحسب معمول این نامها را ضبط میکردند و خود بطور انحصاری راهب بودند ، تنها وقتی به ذکر نام رغبت نشان میدادند که هنرمند همکارشان بود .
تاریخ اجتماعی هنر ( آرنولد هاوزر )
جنبش رمانتیک در رابطهی دوگانهی متضادش با فردگرایی معاصر ، خلاقیت بینام و نشان را بعنوان علامت ویژهی عظمت ارائه میکند و با محبتی خاص روی سیمای راهبِ گمنام درنگ میکند که اثرش را تنها بخاطر جلال خداوند میآفرید ، در حجرهی تاریکش نهان میشد و شخصیت خویش را بههیچ میگرفت . ولی متأسفانه ، بلحاظ این نظریهی رمانتیک ، در مواردی که نام هنرمندانِ روزگار قرونوسطی به ما رسیده ، بتقریب همیشه اسم راهبان بوده ، و از همان لحظهای که فعالیتهای هنری از دست کشیشان بدست مردم غیر روحانی انتقال مییابد نام بردن از هنرمندان نیز قطع میشود . توضیح ساده است : اجازهی ثبتنام هنرمند روی اثر هنریِ مذهبی ، با تصمیم اولیای دین بود و طبیعی است که آنان این مباهات را به برادران حرفهای خویش میبخشیدند . حتی شارحان تواریخ ایام ، که برحسب معمول این نامها را ضبط میکردند و خود بطور انحصاری راهب بودند ، تنها وقتی به ذکر نام رغبت نشان میدادند که هنرمند همکارشان بود .
تاریخ اجتماعی هنر ( آرنولد هاوزر )
- ۹۸/۰۶/۲۲